Czy fizjoterapeuta może wykonywać wlewy z wit. C?

6436

Fizjoterapeuta nie może wykonywać wlewów z witaminy C. Jest to kategorycznie zabronione. Zawód fizjoterapeuty nie przewiduje możliwości wkuwania się pod skórę, wszelkie wkucia wykonywane są przez pielęgniarkę na zalecenie lekarza!

Natomiast samo przygotowanie wlewu z witaminy C jest możliwe w warunkach domowych.
Nie powinno się jednak stosować tego bez wiedzy, obecności, czy zalecenia lekarza,
gdyż wyleczenie choroby wlewami z askorbinianu sodu nie polega jedynie na wlaniu tej substancji do organizmu, ale wykonaniu szeregu badań, które mogą być zrealizowane tylko przez lekarza i jego doświadczony zespół. Do zabiegu często trzeba dodać inne substancje, które przyspieszą wyzdrowienie. Trzeba wiedzieć z jaką prędkością podać wlew i odpowiadać na różne działania organizmu pacjenta.

Choroba chorobie nie równa, a każdy pacjent jest inny. Inaczej reaguje na daną substancję.
Nie można pacjenta traktować jak produktu na taśmie produkcyjnej.

Co grozi za działanie poza granicami prawa?

Fizjoterapeuta, który się podejmie takiego działania musi się liczyć ze skutkami prawnymi.
Za podejmowanie działań niezgodnych z etyką zawodową fizjoterapeuta ponosi odpowiedzialność zawodową, o której mowa w art. 85 ustawy o zawodzie fizjoterapeuty. Natomiast art. 58 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodzie lekarza (Dz. U. 1997 nr 28 poz. 152) stanowi, iż kto bez uprawnień udziela świadczeń zdrowotnych polegających na rozpoznawaniu chorób oraz ich leczeniu zagrożony jest karą grzywny. Postępowanie toczy się według przepisów Kodeksu postępowania w sprawach o wykroczenia. Jeżeli sprawca czynu działa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej albo wprowadza w błąd co do posiadania takiego uprawnienia, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku czasu.