Czy akupunkturzysta może przerywać ciągłość skóry?

3746

Podstawy prawne które dają prawo akupunkturzyście prawo do przerwania ciągłości skóry.

Prawo nie zakazuje akupunkturzystom przerywania tkanek.

Powszechnie wiadomo, że zakazane jest tylko to, co zabrania ustawa. Obecnie nie istnieje ustawa, która zabraniałaby akupunkturzystom prawa do przerywania ciągłości skóry.
Zgodnie z art. 16. ust. 1 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U z 2013r., poz. 947): “Osoby inne niż udzielające świadczeń zdrowotnych podejmujące czynności, w trakcie wykonywania których dochodzi do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich, są obowiązane do wdrożenia i stosowania procedur zapewniających ochronę przed zakażeniami oraz chorobami zakaźnymi”. Zamierzony skutek takich zabiegów dokładnie opisuje łacińska paremia Ius est ars boni et aequi czyli Prawo jest sztuką stosowania tego, co dobre i słuszne, mając na uwadze dobro rekonwalescenta.
Należy pamiętać o tym, że zgoda pacjenta do takiego zabiegu jest konieczna, a niepoinformowanie badanego o wykonaniu tej procedury jest przestępstwem przewidzianym w Art. 192. § 1. Kto wykonuje zabieg leczniczy bez zgody pacjenta, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Przerwanie ciągłości tkanek można zaliczyć do szeroko rozumianego zabiegu leczniczego, który w prawie polskim nie posiada ustawowej definicji. Obejmuje on zarówno przyczyny choroby jak również ma na celu usuwanie i zmniejszenie objawów choroby, co może mieć postać łagodzenia dolegliwości fizycznych i psychicznych. Jest to podstawa do definiowania czynności leczniczych jako czynności podejmowanych względem pacjenta, poprzez które realizuje się wobec niego zamiary lecznicze. Naruszanie integralności cielesnej pacjenta przez fizjoterapeutę ma na celu przywracanie lub poprawianie jego zdrowia poprzez działania diagnostyczne, terapeutyczne, a także profilaktyczne i rehabilitacyjne.

Akupunkturzysta ma więc wolną rękę jeśli chodzi o zabieg przerywania ciągłości skóry, powinien on jednak dysponować obowiązkową zgodą pacjenta oraz pamiętać o zasadach higieny.